Filip

    Hej! Jag har en fråga om hur det här med utökade kurser verkligen fungerar.  Jag läser NaturNatur och går i åk2 nu. Men i åk 1 fick jag tyvärr betyget D i matte 2c. Jag kommer nästa år i åk 3 att läsa dator och nätverksteknik på utökat. Men min fråga är, kan min utökade kurs ersätta något betyg man fått i en kurs? Och i så fall, kan den ersätta min matte 2c betyg? Tack på förhand//

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Filip, i Natur-natur och i natur-samhälle - dvs i båda inriktningar på Naturvetenskapsprogrammet är matematik 1c, 2c och 3c de obligatoriska kurser som Måste tvunget ingå i examensbevis och de måste ingå som "vanliga kurser", dvs de kan inte vara U-kurser, utökade.
    Därför är svar på din fråga, tyvärr, Nej.

    Matte 2c är för dig en "vanlig kurs" och betyget måse räknas in i ditt jämförelsetal.
    Men om du får Studiebevis /inte uppnår kraven för examensbevis/ - då kan du komplettera på komvux; och du kan på komvux kankse läsa mot ett annat program, ej naturvetenskaps- eller teknik, dvs mot ett program där matte 2c inte är en obligatorisk kurs... och då kanske du kan ha det betyget som U-kurs i examensbeviset från komvux.
    Vänligen

    Julia syv