Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Malin,
    det finns många yrkeshögskoleutbildningar >> spridda på olika orter i Sverige - se listan här, som utbildar till Med.sekr eller Vårdadministratör. Ofta är det undersköterskor som kommer in på en yh till med.sekreterare och läser i 2 år på heltid;
    i första hand anställer arbetsgivare just personer med yh-examen som med.sekr eller vård administr. på tjänster inom med.admin men finns det ingen med en sådan utbildning, kan arbetsgivare anställa även med en annan utbildning; det är inte förbjudet.

    Enl. vad vi på fråga syv vet, så föredrar arbetsgivare att anställa personr med en yrkeshögskoleexamen på tjänster som Med.sekr eller vårdadmin >>.