Juridik lund

    Hej! Jag tänkte fråga hur stor andel det är som kommer in på juristprogrammet i Lund via Ujiken (utvidgad juridisk introduktionskurs)? Hur många går kursen från börjar samt hur många går kursen för att faktiskt komma in på juristprogrammet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    av informationen på lu.se/lubas/i-uoh-lu-JURF12 framgår att cirka 20 platser brukar bli tillsatta av de som antas via UIJK. Varför just "cirka" 20 och inte exakt 20, så är min uppfattning att i fall färre än 20 studerande uppvisar kunskaper (i slutet av kursen) som motsvarar högsta betyget, då kommer färre platser att tillsättas och i fall fler än 20 uppvisar kunskaper som motsvarar högsta betyget, då kan några fler platser än 20 att tillsättas... det är i alla fall vad jag tror menas med "cirka 20".
    Angående Hur många som går kursen, så är det en svår fråga att besvara... Kursen brukar ha "platsgaranti", alltså alla behöriga sökande antas och på så sätt kan det blir jättemånga (hur många som helst) som antas men sedan "faller folk bort" för att de inte vill/kan/orkar hänga med i kursen, så frågan är hur många som gör slutprovet i slutet av kursen, snarare än hur många som "går kursen". Du får gärna fråga på institutionen där UJIK ges hur många som brukar skriva slutprovet men hur många som kommer att göra det nästa gång kan ju ingen veta på förhand.
    Jag gissar på att du ställer frågan för att få en uppfattning hur stor är chansen att komma in "den vägen" men det är tyvärr omöjligt att säga, för att du kanske är så duktig att du kommer komma bland de cirka 20 med högsta resultat även om flera tusen gjorde provet... men, å andra sidan, så kan det, teoretiskt sett, uppstå en situation när alla studerande som påbörjade kursen hoppar av och ingen klarar sig till slutprovet (man kan ju inte förbjuda att hoppa av kursen...) och då kommer ingen att antas på de "UJIK_platserna" och i så fall bör de platserna "föras över" till förmån av sökande i de andra urvalsgrupperna, så antagningsgränserna kan bli lägre där i stället.
    Så, det spelar egentligen ingen roll hur många konkurrenter du har, utan det som spelar roll är att du gör ditt bästa, genomför hela kursen och presterar så bra du kan på slutprovet (då har du en chans att komma med) och detta helt oavsett hur många andra som påbörjade kursen eller hur många som gjorde slutprovet.

    Studie- och yrkesvägledare