Emma
    Hej!
    Jag har läst tre avklarade terminer på sjuksköterskeprogrammet via Linköpings universitet. Efter det valde jag att pausa och arbeta som undersköterska ett tag vilket jag fortfarande vill göra. I Linköping/Norrköping är kravet för att arbeta på sjukhus tre avklarade terminer på sjuksköterskeprogrammet för att få jobba som undersköterska. Nu till min fråga. Till sommaren ska jag flytta till Stockholm och vill då söka jobb på sjukhus som undersköterska men har hört att det där är fyra avklarade terminer som gäller. Undrar om det stämmer och varför det i såna fall är olika för olika län? Jag har erfarenhet från att ha arbetat på sjukhus som undersköterska i snart ett års tid.

    Med vänlig hälsning
    Emma Persson

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    kort svar på din fråga är att det är upp till varje arbetsgivare att anställa vem de vill som Undersköterskor.

    Ett längre svar och en förklaring
    Undersköterska >> är idag, i Sverige, ännu inte ett reglerat yrke (ingen legitimation krävs); det finns "allmänna råd" och riktlinjer och olika sort policy - läs gärna info på fragasyv.se/info/underskoterska men i syvene och sist står det arbetsgivaren fritt att bestämma vem de anställer på undersköterske-tjänster.
    Det finns en diskussion kring frågan och olika förslag, men eftersom inget beslut är fattat allmänt (centralt), då får varje arbetsgivare bestämma själv.
    I ditt fall skulle jag absolut söka jobbet och "trycka på" att du har relevant arbetslivserfarenhet. Men jag kan inte lova dig vad du får för svar från arbetsgivarna.