Ellen
    Hej! Jag går just nu Samhällsvetenskapliga linjen. I höstas när jag började gymnasiet började jag på Natur, en linje som länge känts som ett självklart val då jag är mycket studiemotiverad och gick ut med alla A i nian. Under sommaren började det dock kännas osäkert, jag började fundera över vad jag ville göra EFTER gymnasiet, och kom fram till att det kanske inte alls var inom de naturvetenskapliga ämnena. Dessutom kändes det jobbigt att så många "antog" att jag började natur, och jag ville visa dem motsatsen.

    Därför bytte jag alltså till sam, och till en början kändes det bra, men nu är det mycket stökigt i klassen och jag känner att nivån på matten i klassen inte alls är på den nivå jag kanske hade önskat. Jag kände ju dock på natur i cirka 2 veckor, problemet då var att jag inte kände att fysik och biologi var något jag ville hålla på med.

    I framtiden vill jag bli statsvetare, lärare eller alternativt jobba med miljöfrågor, och framförallt känns det sista som att jag skulle behöva kunskaper inom biologi t.ex. Dock är jag mer intresserad av de samhällsvetenskapliga ämnena, men man kna ju välja natur/sam på natur. I nuläget känns det som att min klass är ett problem eftersom oavsett vad vi läser så är det ingen som är studiemotiverad, och det är nästan ett krav på natur.

    Det som känns jobbigt nu är dels klassen som är stökig och som jag inte trivs helt med, min mentor som är halvbra, att jag känner att jag kan mer än det jag får prestera i nuläget och att jag tycker att många av de jag känner behandlar mig som någon som "kan mindre" än de som går natur. Och när jag tänker efter skulle jag vilja gå natur bara för att lära mig riktigt mycket. För att kunna bli vad som helst. Jag skulle vilja testa hur långt jag kan nå.

    Problemet nu är att jag tror att det är försent att ansöka till ettan, med nuvarande nior. Jag är fullt medveten om att jag inte kan börja tvåan på natur, från sam. Motsatsen hade fungerat och ibland blir jag lite arg som inte stannade bara lite längre. Hursomhelst, det jag undrar är vad du (denne någon som är snäll nog att svara på detta) tycker att jag ska göra, och om det är möjligt att gå om ettan, trots att ansökningarna redan varit?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen!

    Det är inte för sent att söka om till åk1. Det kan du göra under Omvalsperioden. När Omval är just i ditt län, kan du se här >>

    Sök om till åk1, men samtidigt fundera på om du kan prestera på egen hand, trors de andra i klassen. Du läser ju läxorna hemma utan att din klass är med.... Du skriver prov och lämnar in inlämningsuppgifterna - på egen hand. Det är endast om det är grupparbete, som du är beroende av de andra i klassen.

    Information finns på internet och i läroböcker. För matte finns det en jättebra sida www.matteboken.se där alla kurser är upplagda för repetition och för självstudier. Läs på - på egen hand. Du kan redan nu börja samla material till Gymnasiearbete som är en obligatorisk kurs i åk3.

    Du är intresserad av samhällsvetenskapliga frågor och kan därför välja tema inom det - ngt. som har med samhälle att göra och samla information, undersöka, jämföra och analysera - läsa böcker i det ämnet. Du kan be läraren i samhällsvetenskap om enskilt samtal och berätta vilka ambitioner du har och be om extra uppgifter, om tips på vilka böcker du bör läsa och vad du skulle kunna fördjupa dig i.

    Vad de andra gör kan vi inte påverka så mycket eller jo, det kanske vi kan - genom att visa exempel på hur man bör göra. Om du är motiverad och tar dina studier på allvar, presterar så bra du kan i varje enskild uppgift - då föregår du med gott exempel. Någon i varje klass måste ju bara bäst på att uppföra sig och att ha högsta betyg och i din klass kan det bli du.

    Sök om till åk1 men samtidigt testa (om du vill) en mer oberoende (av de andra i klassen) attityd: tänk mer på vad du gör, hur du agerar, hur mycket du lär dig och de andra får sköta sitt på egen hand så som de vill.

    Om du testar tänka så under resten av läsåret - så kan du sen, när Antagningsbesked kommer tacka Ja eller Nej till din plats på Naturvetenskapsprogrammet. Genom att söka till NA - skapar du en "back up" plan. Genom att testa en mer oberoende attityd (oberoende från resten av klassen) under dina nuvarande studier på SA, kan du eventuellt komma fram till att du kan börja trivas mer på din nuvarande utbildning.

    Det kan inte garanteras, tyvärr, att allt blir bättre på NA. Någonting blir säkert bättre men ngt annat kanske kan bli sämre ... Det är ju sällan så att allt är jättebra till 100%. Ofta finns det "förbättringsområden" och man önskar ngt. annat än det man har. Att inte vara helt nöjd är det som driver oss framåt. Vi vill ha mer och bättre och nå högre... vilket är på många sätt bra, men samtidigt så känner vi oss missnöjda med det vi har.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig! Du får gärna återkomma och vi ska försöka ge dig stöd och råd - så mycket vi kan.

    Bästa hälsningar & lycka till, oavsett vad du beslutar dig för - att byta program eller att inte göra det! :)

    Julia Syv