Erik
    Nu har jag gått musik estetiska programmet i ett halvår men har under en tid börjat ångra mitt beslut. Jag kom först in på samhälls på dragonskolan men när man fick göra omval så valde jag musik estet. Jag undrar är de för sent för mig att byta till samhälls på dragonskolan nu ?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Erik!

    Det är rektor på Dragonskolan, som du måste fråga - för att det är inte en rättighet att byta gymnasial utbildning, utan det är en möjlighet och man måste ha lite tur ibland: att plats finns & att rektor gör bedömning att skola har resurser att hjälpa en ny elev att komma ikapp.

    Det är en del ämnen som är olika på Estetiska programmet och på Samhällsvetenskapsprogrammet och min bedömning är att det är lättare att byta, när du får betyg i åk1 - innan åk2. Om rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program, kan du byta ut en del kurser och få Examensbevis från SA som skiljer sig något från hur Examensbevis för övriga elever i klassen kommer att se ut. Jag tror att det är en mer realistisk lösning men det är, som sagt, inte mitt beslut.

    Kontakta rektor på Dragonskolan. Du ökar dina chanser till att kunna byta program om du frågar på fler skolor. T.ex så finns SA även på Thoren Business school  och på Liljaskolan i Vännäs som jag tror ligger inom pendlingsavstånd /men ber om ursäkt om jag har fel ang avståndet/.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Liselotte Syv

    Liselotte