Alice587

    Hej jag bytte skola i början av december förra året eftersom jag inte trivdes på skolan, jag gick på ett naturbruksgymnasium och studerade imv där eftersom jag inte hade matte betyget än kunde jag inte byta till ett annat naturbruksgymnasium och fick börja IM på gymnasiet i min hemkommun. Anledningen till att jag stanna så länge var för att jag inte ville gå om ett år och väldigt stark fortvarande inte vill. Finns det någon möjlighet att kunna fortsätta på ett annat gymnasium och börja 2an eller har jag missat för mycket nu.

    • Milla : Har du fått betyget i matte från grundskolan (godkänt betyg)? Svar på den frågan är viktigt; för att antingen är du behörig till de nationella programmen eller inte och det är två olika situationer som kräver olika svar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag har i kommentaren till din fråga ställt en fråga: "Har du fått betyget i matte från grundskolan (godkänt betyg)? Svar på den frågan är viktigt; för att antingen är du behörig till de nationella programmen eller inte och det är två olika situationer som kräver olika svar." - det är, som sagt, två helt olika situationer... obehöriga kan inte antas till gymnasiala program. Utan att du först blir behörig till gymnasiala (nationella) program kan du inte bli inskriven på ett sådant program; och utan godkänt betyg i matematik 1 (första gymnasiekurs i matte) går inte ta ut examensbevis från gymnasiet.
    Du skriver om att du inte vill "gå om"... men vad är ditt mål med gymnasiestudier? Det är frivilligt att läsa på gymnasiet. I Sverige får man börja jobba när man fyllt 13 år. Om du kan få jobb kan du jobba i stället för att gå i skolan.
    Från den terminen du fyller 18 år kan du, annars, börja läsa på folkhögskolornas allmänna kurser.
    Att ha gått tre år på gymnasiet, eller fler år eller färre år...? om man inte får ut examensbevis, då blir man inte behörig till eftergymnasiala studier. Kan man få jobb i stället för att gå på gymnasiet, får man göra det.
    Angående att bli "anställningsbar" så kan fler godkända betyg i gymnasiala kurser (i alla fall inom vissa yrken och vissa arbetsgivare) ge bättre chans att få jobb, men många ggr spelar det inte så stor roll om man har godkända betyg i 10 eller i 15 gymnasiala kurser (bara för att ta ett exempel); den stora skillnaden ligger i att ha uppnått kraven och fått ut Examensbevis i slutet av "trean" eller inte uppnå kraven och inte få ut examensbevis. Och inom matte behöver du först få godkänt betyg i matte grund och sedan även i matematik 1 (utan det kan du inte uppnå kraven för examensbevis) och detta gäller även för examensbevis från komvux.
    Allmänt gäller: eleverna som inte är behöriga till gymnasiet "hanteras" av utbildningsförvaltningen i den kommunen där de är folkbokförda; en obehörig elev kan tyvärr inte fritt välja vilken gymnasieskola hen kan söka till. Som regel, får inte gymnasieskola anta en elev om det på förhand är klart att eleven inte kommer kunna uppfylla kraven för examensbevis.
    Du får gärna kika på studieformen folkhögskola, se framtid.se/studier/folkhogskola -- du får söka till vilken folkhögskola du vill i hela Sverige. Folkhögskolorna utanför stora städer brukar ofta ha Internat/studerandeboende.
    Om du förklarar mer kring din situation, ska jag, förhoppningsvis, kunna ge dig ett bättre svar.

    Studie- och yrkesvägledare