Snurresprätt

    Hej! Läser just nu till civilingenjör och är inne på slutet av mitt fjärde år. Jag inser nu att jag antagligen inte kommer bli färdig i tid och kan behöva mer tid för att ta min examen. Problemet är att jag redan läst ett extraår då jag bestämde mig för att byta program, vilket innebär att om jag inte tar min examen i tid så kommer jag inte att kunna få mer CSN då jag använt upp mina 240 veckor för eftergymnasiella studier. Vad jag har förstått så räknas inte kurser på gymnasienivå till den potten. Innebär detta att jag skulle kunna läsa ett par gymnasiekurser och fortsätta få CSN trots att jag använt upp alla mina 240 veckor?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Frågorna om studiemedel besvaras bäst av CSN, därför vinner du på att läsa på www.csn.se och om du inte hittar svar på din fråga där - fråga de som jobbar på CSN. Med det sagt, så ska jag ändå försöka ge en "översiktlig bild" av möjligheter i den situationen som du beskriver i din fråga; jag svarar utifrån den information jag har tillgång till men kom ihåg att vi på FRåGA SYV jobbar egentligen med frågorna kring studiemedel.
    I din situation när dina 240 veckor med studiemedel för studier på eftergymnasial nivå börjar ta slut och du behöver försörja dig under återstående tiden av dina studier så kan du: försöka få plats på komvux-kurserna (du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd) och bedriva komvux-studierna samtidigt med universitetsstudierna och få studiemedel för studier på gymnasial nivå (detta om du har veckor kvar att "ta av" på gymnasial nivå - fråga de som jobbar på CSN om det).
    Andra alternativ är att jobba vid sidan av studierna, ta lån från vänner/familj, men i värsta fall kan du tvingas hoppa av utbildningen och jobba för att försörja dig. Du kan senare, förhoppningsvis, återuppta dina studier och om du vill planera för dig spara i så fall så mycket pengar som möjligt för att senare ha råd att studera utan studiemedel.

    Studie- och yrkesvägledare