Anderas

    Hej, på min ansökan till gymnasiet så sökte jag till två Teknik linjer. Men tyvär så fick jag ej godkänt i Biologi, detta gjorde så att jag ej är behörig till att söka och komma in på tekniklinjen. Så min fråga är: även fast att jag ej är behörig kommer jag fortfarande få en reservplats till det gymnasiet. Med vänliga hälsningar, Andreas

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hejsan,

    som Obehörig kan man tyvärr inte komma in. Man ställs inte i reserv till de alternativ som man är obehörig till. Till de alternativ, till vilka sökande är Obehöriga - får de svar OBEHÖRIG.
    Till de alternativ, där de är Behöriga men deras betyg är för låga för att få plats direkt, får de svar RESERV med Nummer i Reservkön. Har man Reserv nr.1 har man mycket goda chanser att komma in... men med Reservnr. 511 har man i princip inga chanser att komma in.

    Så, tyvärr, ställs man inte i Reserv till de alternativ, till vilka man är OBEHÖRIG.

    Länktips: Gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet

    Hälsningar

    D: