Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Athanasios!
    Det finns inga regler som säger att man inte kan ha kurserna Nk1b och Geografi 1 i samma examensbevis. De kurserna har olika innehåll och får därför ingå i samma examensbevis. Men i examensbevis från område Naturvetenskap-Teknik bör ju i stället för nk1b ingå fysik och kemi. Vilka kurser som ska ingå i ditt examensbevis är ytterst upp till rektorn på komvux att avgöra.
    Vidare tänker jag på "rätt antal poäng". Du ska ha 2400p. och av dem 100p. gymnasie- eller komvuxarbete. Hur många poäng du totalt har och vilka andra kurser som ska ingå i ditt examensbevis vet inte jag. Det är en fråga som du får ta med SYV-en på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Be SYV-en om en förklaring om vad som gäller i just din situation. Om hen säger att "den här kursen" får ej ingå och du vill ha den kursen med i ditt examensbevis, be SYV-en ta fram "regelverket" som stödjer hans/hennes påstående. Du kan också ringa till skolverket och samråda med upplysningstjänsten som kan hänvisa dig till styrdokumenten där du själv kan läsa reglerna ... dock är många regler ganska allmänt-skrivna (otydliga) och behöver tolkas. Tolkningsföreträde har i så fall rektor på den skolan som ska utfärda utbildningsdokumentet.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag hade några problem med SYV under året som ledde till att det är var mycket svårare att ha Fysik och Kemi ska ingå i min examen. Därför en ny SYV berättade till mig att det bästa är ju att läsa 100 p Nak1b och 50p till. Nu jag har fått godkänd båda kurserna jag väntar på att få examen men jag såg att Naturkunskap hade nånting som kallas Geovetenskap och blev litte stressad men sen jag såg att de ingår i olika inriktningar. I Skolverket det står att "4. naturkunskap om 100 gymnasiepoäng eller två av ämnena biologi, fysik och kemi" under rubriken Högskoleförberedande examen inom Naturvetenskapen och Teknik.Så jag tror inte jag kommer ha något problem. Eller?
    • Milla : Vi tror och hoppas att du inte ska ha några problem med att få ut ditt examensbevis. FråGA SYV håller tummarna för dig!
    • : Tack och hoppas ni har en trevlig påsk!
    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer