Elias
    Hejsan!

    Varje utbildning jag är nyfiken på att plugga vidare inom har följande texten:

    Behörighet Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5).

    Betyder det att jag först måste ha godkänt inom Matematik 2a, 2b, och 2c eller kan jag helt enkelt bara ha godkänt i Matematik 2a för att kunna studera vidare? Eller måste man ha minst godkänt inom 2b som jag har hört innan.

    Mvh Elias
    • Milla : Ja! Det går bra. För behörighet räcker godkänt i matte 2a.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elias,

    när behörighet i matte beskrivs så här: menas det att du behöver ha lägst E betyg (dvs Godkänt) i En av kurserna 2a eller 2b eller 2c.

    Annars så kan det stå Matematik 2b/2c - eller Matematik 2c. Och då är det antingen 2b eller 2c om det står 2b/2c
    eller så är det endast 2c, om det står Matematik 2c.

    Till högskoleutbildningar är det nästan alltid - Matematik2 a/2b/2c - alltså vilken av de kurser som helst på nivå 2..

    men inom Yrkeshögskola - www.yhguiden.se - kan man ofta se att betyget i matematik 2b krävs; eller i 2c... - då menar de att matte 2a räcker inte (det är en lite lättare mattekurs än 2b och 2c) och 2b är mer inriktad på Ekonomi
    och 2c - på Naturvetenskap.

    Vänligen

    ANNA

    • : Thank You Anna! Gjorde min dag!
    • Milla : Vi på fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp!