Elsamedfrågor

    Kan jag läsa spanska 4 på komvux som jag tidigare inte läst, för att höja min merit med den extra merit man får (1p). Behöver inte denna kurs för att vara behörig men behöver läsa den för att höja min merit på ett smidigt sätt. Om jag får c/b kmr jag inte höja mitt snitt men kmr höja min merit med 1,0. Eftersom jag inte har max ”extra merit” 2,5. Kmr jag få läsa denna kurs på komvux? Alltså inte prövning utan läsa?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du höjer ditt meritvärde efter det att du fick ut ditt examensbevis från komvux eller från gymnasiet, då kommer du med det högre meritvärde prövas i BII, kompletterings-urvalsgruppen, om du söker till en svensk högskole-universitetsutbildning. Redan E-betyget ger meritpoäng men högre betyg kommer ge högre totala höjning av ditt meritvärde, så försök få så högt betyg som möjligt.
    Ang.om du kommer få plats på en komvux-kurs Moderna språk 4, kan jag inte svara. Det är inte förbjudet för komvux att ge plats på kurserna som ej krävs för behörighet (när den sökande redan är behörig) men komvux har begränsade resurser och måste prioritera, så frågan är om pengarna i budgeten räcker även för din utbildningsplats; sök till komvux i den kommunen där du är folkbokförd och så håller vi tummarna!

    Studie- och yrkesvägledare