Yonis
    Hej.
    Det är så att jag har tagit studenten utan examen.
    Jag hade Engelska 5 D, Engelska 6 C

    Svenska 1 E . Svenska 2 och 3 F
    Matte 1 E, matte 2 och 3 F.
    Jag hade 0,9 i högskoleprovet min fråga är om jag kan komma in i yrkeshögskola utan Examen?
    • Julia : Resultat av högskoleprovet brukar inte krävas när man söker till yrkeshögskola, men det skadar givetvis inte att du har gjort högskoleprovet. Se utbud av yh på www.yhguiden.se men tänk på att utbud ändras, t.ex i slutet av januari kommer flera yh beviljas och då dyker de upp på sajten. Så det blir fler yh om några veckor, jämfört med det antal som du kan se idag. :)

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Yonis, det är inte omöjligt att du kan komma in på en yrkeshögskoleutbildning. Detta för att yrkeshögskola kan ta in obehöriga. Egentligen är du, utan examen, Obehörig till yrkeshögskola, men du kan söka i "fri kvot" och det kan inte uteslutas att du kan bli antagen.
    Dock kräver många yrkeshögskoleutbildningar svenska 2 godkänt och/eller matematik 2 godkänt. Du kan söka många olika yrkeshögskoleutbildningar; störst chans har du på de yh där det ej krävs matte 2 och svenska 2 godkända betyg.

    Se hela utbudet av yh på www.yhguiden.se - och inom ett par veckor förväntas det finnas många fler yh att söka till; pga nya yh kommer att bli beviljade i slutet av januari.

    Hälsningar

    Daniel syv