Erika
    Hej!

    Jag har som plan att läsa till kursen Historia 1b för att bli behörig till polisutbildningen. När jag var på komvux för att få lite vägledning om hur jag skulle gå till väga, då jag ska studera hemma och senare göra en prövning, fick jag rådet att göra en prövning i Historia A istället då jag tog studenten innan 2011. Men när jag väl började leta efter studielitteratur till Historia A hittade jag ingen.

    Så till min fråga. Kan jag läsa Historia 1b ändå och hur blir det med mitt nuvarande slutbetyg? Är studiematerialet för Historia 1b likvärdigt med Historia A?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Erika!

    Du har säkert redan känner till den här sidan men jag skickar länk till dig i alla fall - här >> ser du alla de olika kraven (fysiska, medicinska, betyg som krävs mm) som ställs för den som vill utbilda sig till Polis.

    Ang. historia, så behöver du skaffa sig godkänt betyg i Historia A eller i två 50 poängskurser: Historia 1a2 och 1a2 eller i en 100 poängskurs Historia 1b. Det spelar ingen roll om du skaffar dig godkänt betyg i Historia A eller i Historia 1b och om du läser kursen eller gör Prövning i den. Du kan också läsa eller göra prövningar i två mindre kurser Historia 1a1 och 1a2.

    Jag undrar om det på komvux i din kommun är möjligt att läsa Historia 1b (eller två kurser: Historia 1a1 och sedan 1a2) på distans?

    På distans läser du hemma men har lärare/handledare, som rekommenderar kurslitteratur och sedan kommer att sätta betyg på dina kunskaper. Dessutom sparar du 500 kr. på prövningsavgiften och kan ha rätt till studiemedel under tiden du studerar.

    Det är givetvis helt upp till dig om du ändå vill göra Prövning och inte vill läsa historia på distans. När du anmäler dig till prövning, bör du få info om vilken kurslitteratur som rekommenderas. I vissa kommuner kan man t o m få "obligatorisk träff med handledaren" där man får info om bl a vilken kurslitteratur som rekommenderas.

    Olika lärare kan rekommendera olika böcker och annan material i en och samma kurs. En SYV vet inte vilka böcker som olika lärare kan rekommendera och det är därför bäst att du gör ett av följande:

    1. undersöker om du kan läsa på distans och då får tydliga anvisningar i vilken kurslitteratur som du bör läsa

    eller

    2. anmäler dig till prövning och ser om du får info om vilka böcker som rekommenderas (om du inte får den info - be att få den & det gör du på samma ställe där du anmäler dig till Prövningen).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig. Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare