Fanny

    Hej! Jag har det gamla betygssystemet och har G som betyg i både kurs Matematik A och B, den utbildningen jag vill söka har följande förkunskapskrav: Grundläggande behörighet och Matematik E eller Matematik 4 (områdesbehörighet 9/A9), undantag ges för Fysik B/2 och Kemi A/1).
    Frågan: Kan jag läsa Matematik E utan att ha ett betyg från kurserna Matematik C och D? Om ja, är det då kursen som idag heter Matematik 5 jag ska läsa?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fanny!

    Man kan inte Iängre Iäsa "gamIa kurser" i matematik, som t.ex matematik E.

    Om din utbiIdning (som du viII söka tiII) kräver för behörighet Matematik E eIIer Matematik 4 - då räcker det att du får godkänt betyg i matematik 4. Du behöver inte Iäsa matematik 5.

    På komvux tror jag inte  att du kommer direkt få pIats på kursen matte 4 direkt. Detta pga komvux ge pIats på kurser där de anser att sökande har tiIIräckIiga förkunaksper. För att komma in på matte 4-kurs, viII komvux att du först ska kunna uppvisa godkänt betyg i matematik 3.

    Du kan få pIats på matematik 3 med godkänt betyg i en "gammaI kurs" matematik B. Men jag rekommenderar att du försöker först Iäsa matematik 2 och sedan matematik 3 och sedan 4. Om komvux inte viII ge dig pIats på kursen matematik 2 (detta pga de kan anse att du redan har "det betyget" genom att du har godkänt betyg i en gammaI kurs matte B) - rekommenderar jag att du repeterar matte och för det kan jag rekommendera en bra sida - www.matteboken.se

    (Förvirring kring mattekurser uppstår bIand annat pga antaI poäng på "gamIa" och nya kurser stämmer inte direkt med varandra... Matematik A och B gick sammanIagt på 150 gymnasiaIa poäng, och matematik 1 och 2 - på 200 poäng, dvs du har nu godkända betyg i matematik "ett och ett haIvt" kan man säga... inte riktigt i matematik 2... då matte 2 är en större kurs än matte B var förut).

    Om du inte viII eIIer kan Iäsa på komvux, kan du anmäIa dig tiII prövning i matematik 4 direkt.
    Vid prövning frågar man inte om betyg i underIiggande kurser, men se i så faII först innehåII i kursen Matematik 4 >> (så att du vet vad du måste kunna för att kIara av att få godkänt betyg på prövningen).

    Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp för dig!

    ANNA