Josefin
    Hej,
    Jag gick ut Naturvetenskapligaprogrammet i våras, VT15, med meritvärde 18,17 eller 18,67 (beroende på vilken utbildning jag söker vidare till). Jag har sen tidigare 1,5 i meritpoäng från spanska steg 3 och kurser i matte upp till matematik 5. Jag tänkte nu läsa till Engelska 7 på Komvux för att får 2,5 i meritpoäng. Det jag nu undrar över är om detta kommer höja mitt betyg med 1,0 till 19,17 / 19,67 när jag söker högskolan till HT16? Kommer mitt betyg endast öka i urvalsgruppen för de som kompletterat eller även i urvalsgrupperna BIEX och BII?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Josefin!

    Om du läser Engelska 7 (på komvux eller får betyg genom en prövning) - då räknas det betyget som Komplettering och du med det betyget konkurrerar i kompletteringsgruppen BII, men samtidigt - konkurrerar du också i icke-kompletteringsgrupper (men då utan Eng7 betyg, dvs utan de meritpoängen som Eng7 ger dig).

    Eng 7 ger 1.0 i merit.

    Du förlorar, alltså, inget på att läsa Eng7. Bra om du får så högt betyg i Eng7 som möjligt - för att det betyget kommer då räknas in i ditt Jämförelsetal också (i BII gruppen, alltså). Och i fall du skulle få A i Eng7, blir den totala höjningen mer än 1.0.

    Önskar dig lycka till! Håller tummarna!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare