Jonathan
    Jag har just nu 16.5 i meritpoäng och behöver 18 för att komma in på den utbildningen jag vill. Jag planerar på att gå engelska 7 (som ger 1 extra meritpoäng) och matematik 5 (som ger en halv extra meritpoäng) vilket skulle göra att mina meritpoäng hamnar på 18.

    Det jag undrar är ifall betygen jag får på engelska 7 och matematik 5 har någon betydelse på mina meritpoäng i slutändan? Tex ifall jag skulle få E i båda kurserna, skulle det göra så att jag inte hamnar på 18 i merit eftersom jag då sänker mitt snittbetyg?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jonathan,
    jag antar att du har Examensbevis. Det är viktigt att veta därför att de som har Slutbetyg lyder under andra regler. Eftersom du är 20 år /om det stämmer att du är 20 år/, är du för ung för att kunnat ha påbörjat gymnasiala studier innan år 2011. Därför tror jag att du har Examensbevis.
    För dig med Examensbevis gäller: betyg i kurser som ger Meritpoäng räknas också in i ditt Jämförelsetal.
    Det spelar därför roll vilka betyg du får i de kurser som kommer ge dig fler meritpoäng.
    ****
    Info i din fråga är inte tillräcklig för att kunna ge dig ett exakt svar.
    Du skriver "Jag har just nu 16.5 i meritpoäng", detta kan inte stämma. Max antal meritpoäng är 2.5.
    16.5 måste vara antingen jämförelsetal eller meritvärde... men jag vet inte vilket. Exempelvis om du har alla C-betyg i ditt examensbevis, har du 15.0 i jämförelsetal. Siffran 16.5 kan till ex. vara 15.0 i jämförelsetal + 1,5 meritpoäng och i så fall kan du max få ännu 1 meritpoäng (för att max är 2.5).
    *****
    Vi tar ett exempel
    Vi säger att du idag har alla C-betyg och 1.5 i merit /meritpoäng/. Du läser engelska 7 och får E betyg. Den totala höjningen blir + 0.8; skulle du fått A betyg i eng 7, skulle höjningen bli + 1.2 (detta för att betyg A höjer ditt jämförelsetal med + 0.2 och sedan plussas 1.0 på detta, i merit).
    *****
    Man kan aldrig försämra sina chanser att komma in på en högskoleutbildning genom studier på komvux. Antingen blir det ingen skillnad eller så blir det en förbättring av chanserna.
    Meritpoäng-givande kurser (även endast E betyg i dem) ger fördelar.
    Godkänt betyg i Eng 7 kan i värsta fall ge + 0.6 (detta om man har jämförelsetal på 20.0, alla A betyg och får endast E betyg i eng 7).
    På liknande sätt funkar även andra kurser som ger meritpoäng: betyg i dem räknas in i ditt jämförelsetal och sedan plussas på "meritpoängen", men endast upp till max 2.5 i merit.
    Kika gärna på info på gymnasieguiden.se/informeras/merit.