Lovisa
    Jag bor i Essunga kommun i västra götaland men vill söka till Bollerup, samhällsvetenskap med hästinriktning. Det verkar vara den skolan som passar mig och min häst allra bäst och därför vill jag söka dit. Sen finns det heller inte jättemånga andra gymnasieskolor med både samhällsvetenskap och hästinriktning. Men Bollerup är ju en friskola, betyder det att jag som bor i en annan del av Sverige har samma chans att komma in på mina meritpoäng som de som bor i Skåne, eller har elever från skåne förtur? Jag är även 19 år, har jag ändå samma chanser att komma in?
    Om jag kommer in, får jag isåfall bidrag för att bo på internatet, eller finns det andra skolor med samma program och inriktning närmre mig, som gör att dem kommer neka mig bidrag?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa,
    det verkar som att Bollerup>> har riksrekryterande särskild variant på inriktningen Djur på Naturbruksprogrammet.
    Om det stämmer att de har Riksrekrytering, då betyder det att alla elever som kommer in på den utbildningen, dvs djur-inriktning på den skolan - har rätt till Inackorderings-stödet /ekonomiskt stöd för att kunna pendla till skolan eller för att kunna bosätta sig på skolorten/.
    _________
    Ang. din ålder - om du fyller 19 år under kalenderåret 2018, då är din sista chans att börja åk1 på gymnasiet hösten 2018; därför att från hösten 2019 - blir du gammal nog för att börja läsa på komvux.
    Att du blir 19 år när du börja på gymnasiet spelar ingen roll för din möjlighet att komma in på gymnasiet; du konkurrerar på samma villkor - med dina grundskolebetyg.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Vänligen

    Julia syv

    My SYV

    Hej Lovisa,

    Bollerup Naturbruksgymnasium som är en friskola i Tomelilla i Skåne, erbjuder möjlighet att bo på Internat.
    Och skola har flera olika utbildningar på inriktningen djur på NB. Och bara en av de utbildningar är riksrekryterande; och andra som heter "häst + natur" och "häst + samhäll" är inte riksrekryterande (utan som alla friskolor på alla sina utbildningar - är det Riksintag). Riksintag betyder att alla elever söker med sina grundskolebetyg och konkurrerar om plats på utbildningen, oavsett vilken kommun man är folkbokförd i. På så sätt har alla elever i Sverige samma chans att komma in, oavsett var de bor eller är skrivna i... men sedan kommer det till det "ekonomiska" i detta - ekonomisk hjälp för att kunna bo på skolans internat eller för att kunna pendla till skolan.

    Angående pendla till skolan eller om det är för långt för att pendla? Man kan ha olika åsikter om det, men CSN´s regler säger att det är för långt för att kunna pendla om det tar mer än 1 timme enkel väg med kommunala färdmedel, som buss, tåg, spårvagn... eller rättare sagt "tar minst en timme" - så exakt 60 min. är väl... för långt eller ok... det är inte 100% klart för mig... men om det tar 61 min enkel väg då är det definitivt för långt för att pendla, tycker CSN. Och då beviljar CSN inackorderingstillägg för att kunna bo på skolorten; OBS! CSN tar hand endast om "friskolor", ej om kommunala gymnasieskolor...

    Tillbaka till din fråga...
    är du intresserad av Rikerekryterande utbildning ?

    Om inte, om det är så att du vill komma in på "vanlig" utbildning Häst + samhäll, då är det för CSN ingen speciell utbildning, utan följande gäller: i fall det finns en gymnasieskola närmare där du bor som erbjuder NB, djur - då är det till den skola du ska söka i första hand, men om du Söker till det närmsta skolan och i andra hand till en skola som är lite längre bort, och i tredje hand - ännu till en annan skola NB, djur som finns ännu lite längre bort och sedan söker till Bollerup - som finns längst bort... och om det blir så att du ej kommer in på alla de högre alternativ i din gymnasieansökan, men kommer då in på en "vanlig", dvs ej Riksrekryterande utbildning, på Bollerup - först dååååå kommer CSN att bevilja Inackorderingstillägg.