Ellen
    Hej! Jag försöker få upp mitt jämförelsetal för att komma in i BII. Jag ska läsa matte 3 och franska 4. Jag fick D i Idrott och Hälsa 1 och det är betyget som drar ner mest och det jag undrar är då om det finns något sätt att ta bort/ersätta det betyget? Jag har ett fullständigt examensbevis från gymnasiet. Men om jag läser till två kurser, då har jag ju 2700 poäng totalt, väl? Hur funkar uträkningen av jämförelsetalet då? Vill gärna ha råd om hur jag kan få det högsta möjliga jämförelsetalet för BII. Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,
    om du har D i en kurs, som ingår i ditt examensbevis (från gymnasiet eller från komvux) då behöver du höja betyget i just den kusen (vilket du kan göra via en Prövning) - då kommer det högre betyget i den kursen räknas in i stället för det lägre betyget. Prövning i kursen idrott och hälsa 1 borde man kunna göra i så gott som alla kommuner (för att undervisning i den kursen finns på alla nationella gymnasieprogram). Få bort den kursen eller det betyget från ditt examensbevis kan du inte göra. Så säger reglerna.
    ***
    För övrigt så kan du se till att du har max antal Meritpoäng/extrapoäng. Läs gärna info på gymnasieGuiden.se/merit

    Du skriver om att du vill höja ditt meritvärde i BII. För att du ska kunna prövas i BII behöver du genom en komplettring höja ditt meritvärde. Det kan du göra genom att höja betygen (t.ex genom prövningar) i de kurser som ingår i ditt examensbevis eller genom att skaffa dig nya betyg i de kurser som antingen krävs för särskild behörighet till just din högskoleutbildning eller som ger meritpoäng. Inga andra nya kurser kommer räknas in i ditt jämförelsetal/meritvärde.

    • : Okej, men hur påverkar det mitt totala betyg om jag skulle läsa franska 4 och matte 3 (som båda är meritkurser och som jag inte läst sen tidigare) och om jag skulle få A i båda? Jag ligger just nu på 19.26 i meritvärde, med mitt tidigare meritpoäng (1) inräknat.
    • Julia : Om ditt meritvärde är 19.26 med 1.0 meritpoäng inräknat, då är ditt jämförelsetal/snittbetyget 18.26. Får du godkända betyg i franska 4 och i matematik 3 får du + 1.5 som meritpoäng men betygen kommer också räknas in i ditt jämförelsetal. Ditt nuvarande jämförelsetal ligger på mellan "alla B och alla A-betygen, men lite närmare "alla B-betygen" (har man alla B har man jämförelsetal på 17.5 och har man alla A - på 20.0). Får du A i en 100p.kurs som också den ska räknas in i ditt jämförelsetal så blir det en höjning av jmf-talet på lite mer än + 0.05 och om 2 st.100p.kurser med A-betyg i båda ska ränkas in blir det dubbelt så stor höjning, alltså på lite mer än + 0.1 plus du får sedan även + 1.5 som merit/extrapoäng. Så ditt nya jämförelsetal blir lite högre än 18.36 och sedan plussas det på 2.5 meritpoäng som är max man kan få, så blir ditt nya meritvärde lite högre än 20.86. Den kommer inte uppgå till 21 i alla fall utan blir lägre än 21. Vågar mig inte på exakta uträkningar. Det är vad Antagning.se räknar fram som gäller. I vilket fall vinner du på att få så höga betyg i de nya kurserna som möjligt. Gör ditt bästa och lycka till!