Linnea
    Jag har gått samhällsvetenskap på gymnasiet. Jag undrar om jag kan läsa detta program med mina betyg från samhäll?

    Utbildningen kräver:
    Grundläggande behörighet + Engelska B, Matematik C, Samhällskunskap A, Naturkunskap B /Fysik A och Kemi A. Eller: Engelska 6, Matematik 3b / 3c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2, Naturkunskap 2 /Fysik 1 och Kemi 1

    Eller lär jag ha läst kemi 1 och fysik 1?

    Tack på förhand!
    • Anna : Har du godkänt betyg i Naturkunskap 2?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,

    om du har examensbevis från samhällsvetenskapsprogrammet och har godkända betyg i Matematik 3b  eller 3c, Samhällskunskap 1b och Naturkunskap 2 - är du BEHÖRIG.

    I STÄLLER FÖR godkänt betyg i naturkunskap 2 kan man ha godkända betyg i Fysik 1 och Kemi 1 - exempelvis de som går på Teknikprogrammet läser fysik 1a och kemi 1, så behöver de inte läsa naturkunskap 2 om de har godkända betyg i fysik 1a och i kemi 1.

    Du frågar om du kan "läsa detta program"... och det kan inte jag svara på - om du kommer att komma in eller inte. Alla behöriga sökande konkurrerar om plats på utbildningen; huruvida man kommer in eller inte beror på hur stort sökandetryck det, och om du vinner i konkurrensen över andra som söker samma utbildning.

    Vänligen

    ANNA

    • : Tack så hemskt mycket för svaret! Det var precis det jag menade att fråga efter! Om jag var behörig med andra ord!
    • Milla : Vi på fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp!