Sara

    Jag har blivit reserv till socionomutbildningarna jag sökte till men blev antagen till mitt fjärde val som är något annat. Jag tackade ja till alla reservplatser och ja till den jag blev antagen till. Min fråga är om jag inte kommer in i andra urvalet på socionomlinjen kan jag då söka till nästa termin istället och vad ska jag göra med den platsen jag har tackat ja till?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    om du kan tänka dig utbildning som du tackade Ja till, börja läsa den. Du kanske upptäcker att du trivs och vill fortsätta läsa. Om inte - så får du ändå erfarenhet av att läsa på högskolenivå; du får också de godkända högskolepoängen in i din CV (i värsta fall... alltså, om du hoppar av utbildningen).
    Det är inte förbjudet att påbörja en utbildning, söka då samtidigt andra utbildningar och "byta" om man kommer in på utbildning som man hellre vill gå.

    Om du, däremot, inte alls kan tänka dig läsa den utbildning som du nu tackade Ja till, ändra då till Nej, tack! - kontakta Antagning.se för att få veta exakt hur du ska göra (eller läs info på www.antagning.se ).

    Att du påbörjar en annan utbildning påverkar inte på ngt sätt din möjlighet att komma in på socionomprogrammet; du blir ej lägre prioriterad.

    Hälsningar
    Mikael