aleksander
    Gick ekonomi linjen i gymnasiet, men fick ett F, det var i matte 3b, jag undrar om jag fortfarande kan få min gymnasie examen och tenta upp matematik 3b senare, då jag tänkt börja en utbildning som inte kräver matematik 3b. men om ett år har jag tänkt bytta till en utbildning som kräver matematik 3b.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Det går att ta ut högskoleförberedande examen från komvux med F i matematik 3b eller utan betyg i matematik 3b, beroende på "vilket program" man tar examensbevis ifrån. Men det kan finnas vits i att först läsa matte 3b, få godkänt betyg i den kursen och ta med det in i examensbevis från komvux. Detta för att du är bättre prioriterad till plats på kurserna på komvux Innan du tar ut examensbevis. Har du examensbevis, är komvux "färdig" med dig och det kan bli svårt att få plats på kursen. Givetvis kan du försöka hitta var du kan göra prövning, men det kan vara svårt att hitta + det kostar prövningsavgift 500kr och finns inga garantier på att få godkänt på prövningen.
    Det är nästan alltid lättare att få högre betyg när man Läser en kurs, jämfört med när man gör Prövning.