Ida

    Hej! Jag har en Filosofie kandidatexamen med huvudområdet psykologi. Jag funderar nu på att sadla om till arkitekt och undrar om det går att tillgodose vissa kurser jag läst? Dessa kurser består min kandidatexamen av: Psykologi 1 och 2, Forskningsmetodik och fördjupningsarbete i psykologi, Medvetandet och dess olika tillstånd, Gerontologi, Levande uttryck, Identiteter, Evolutionär psykologi, Livets mening, Landskapspsykologi, Bild. Tacksam för svar! MVH Ida Ivarsson

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,
    du måste vända din fråga till studievägledare på den institutionen därifrån du vill ta examen; jag ska förklara Varför jag svarar så här... Det finns inga allmänna förbud mot att att ta in kurser (alltså samma kurser) i flera kandidatexamina, men vilka kurser som kan tas in inom vilka examina finns det inte några strikta allmänna regler kring. Och du kan få olika svar från olika lärosäten.
    De allmänna/generella regler för kandidatexamen är att Minst 90 hp måste vara i huvudämnet och att kandidatkurs med rätt innehåll måste också finnas med - med godkänt resultat; för övrigt - alltså vilka andra kurser som kan/får/bör ingå - är upp till lärosätet, alltså upp till den högskola eller det universitetet där du vill ta ut examen ifrån.
    Vänligen
    Julia

    • : Tack Julia! Har precis börjar kolla på närmsta lärosäte...hade hoppats på Halmstad men hittar ingen där. Jag säker vidare, tack för svar!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,

    Det finns även andra yrken inom "arkitektur" än Arkitekt - t.ex Teknisk Ritare; Teknisk Illustratör, CAD-konstruktör; flera yrken inom "BIM-CAD"... t.ex yrke/anlaggningsprojektor-bim

    Du får också gärna kika på ännu fler yrken, exempelvis:
    yrke/produktvisualiserare
    yrke/3d-tekniker
    yrke/teknikinformatör

    Några exempel på Utbildningar inom yrkeshögskola som kanske kan bli av intresse för dig***:
    yhguiden.se/utbildning/xenter-botkyrka/3d-tekniker
    handelsakademin/anlaggningsprojektor-ingenjor-med-bim-kompetens
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/arkitekturvisualisering

    *** - ansökan till Lärosätena (högskolor-universitet) & till yrkeshögskoleutbildningar sker helt oberoende av varandra; på så sätt kan du söka till högskoleutbildningar och samtidigt till många olika yh. Du kan bli antagen till högskola/universitet & samtidigt bli antagen till flera olika yh; och i så fall kan du välja sedan - vilket alternativ du tackar Ja till. Det är inte omöjligt att läsa på högskola och på yrkeshögskola samtidigt; i första hand om minst en av utbildningar är på deltid eller på distans... för man kan ju inte klona sig. :) Det är inte ovanligt att man läser på 150% av studietakt, till och med Antagning.se som sköter antagning till högskoleutbildningar i Sverige kan anta till upp till 150% studietakt. Givetvis är det individuellt hur mycket man orkar och hur många timmar man kan och vill lägga på sina studier. Men vi känner till några få fall då folk läste på heltid på högskola-universitet och samtidigt på heltid/distans på en yrkeshögskoleutbildning; det kanske är Undantagsfall då vi ej känner många sådana, men inte omöjligt.