Sofia
    Hej, det är så att jag saknar en del av behörigheten så som kemi och fysik, för att kunna ansöka till receptarie utbildning. Jag är utbildad apotekstekniker kan jag ansöka och ha den som behörighet. Vill läsa på distans.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    du kommer få svar OBEHÖRIG om du inte har godkända betyg i de kurser som (för en högskoleutbildning) anges som Särskild behörighet. Det är extremt sällan som antagningsgruppen på det aktuella lärosäte kan bedöma en sökande som behörig, utan att hen har godkända betyg i alla de rätta kurserna. De fall vi känner till när sådant hände var personer med hög utbildning från utlandet inom rätt område.
    Att med yrkeshögskoleutbildning bli bedömd som behörig vad gäller fysik och kemi, kommer inte att hända. Det är i alla fall vad jag tycker och är rätt säker på. Men det är inte jag som bestämmer. Du får givetvis ansöka. Jag skulle inte ansöka om jag inte hade godkända betyg i fysik och kemi (bland annat för att det i så fall blir för svårt att läsa på utbildningen sen), men jag tror, som sagt, inte att du kommer in (som obehörig deltar man inte i konkurrensen utan ansökan sorteras bort om man missar att komplettera med betyg senast sista dag för komplettering).
     Du skriver att du vill läsa Receptarieprogrammet på distans. Det erbjuds i dagens läge /uppgift från dec 2018/ endast på Umeå Universitet.