Emma
    Genom 3 år på gymnasiet har jag märkt att jag vill arbeta med människor. Som ex psykolog eller skolkurator. MEN jag har gått el och energi.
    Går i 3an nu och vill inte börja om i år 1.
    Jag gillar verkligen elyrket och känner inte att jag valt fel men om det finns något elarbete som kräver att man ska jobba med människor?
    Jag läser Ma2, Svenska 2 -3 och Eng 6.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    kika gärna på följande yrken Yrkeslärare>, Arbetsförmedlare> och Arbetsledare> samt också på Rekryterare>.

    Det finns olika vägar för dig att gå:
    1. du kan göra "helt om" och satsa på att försöka komma in på psykologprogrammet, socionomprogrammet eller beteendevetenskapligt högskoleprogram;

    eller

    2. du kan bygga vidare på din "el-utbildning" och satsa på att bli t.ex Yrkeslärare på El- och energiprogrammet eller jobba som rekryterare, kanske specialisera sig på att rekrytera till "el-jobben/uppdragen". Du kan kanske - på sikt - starta bemannings-och/eller ">>head-huntnings" företag som specialiserar sig på att kompetensförsörja El-branschen: hjälper arbetsgivare hitta kvalificerad arbetskraft som passar till de specifika uppdragen.

    För att bli behörig söka till psykolog, socionom eller studie- och yrkesvägledare måste du bl a ha godkänt betyg i Samhällskunskap 1b; eller i två kurser: Samhällskunskap 1a2 och 1a1. Om du inte på gymnasiet kan få godkänt betyg i Samhällskunskap 1a2, behöver du komplettera med den kursen efter gymnasiet.

    Det är en liten 50 poängs kurs, som på komvux kan läsas på heltid på 2,5 veckor eller på halvtid på 5 veckor.