Nora
    Hej! Min fråga till er är om jag nu väljer att plugga sam i gymnasiet, kan jag då efter gymnasiet plugga med något med ekonomi att göra, som t.ex. Affärsjurist&driva ett företag även fast jag har valt sam? Just nu har jag valt att gå i sam eftersom det är lite enklare för mig, men nu har jag blivit tveksam om jag ska byta mina val till ekonomi juridik då jag har större chans att bli t.ex. Affärsjurist eller att driva ett företag?

    Kan jag verkligen bli något med ekonomi om jag väljer sam i gymnasiet? Kan jag bli affärsjurist, driva ett företag eller några andra ekonomi saker senare efter all plugg och universitet?

    Tacksam för svar! <3

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Nora!

    Det går bra att läsa Ekonomi efter gymnasiset - även om man läste på ett annat program, än Ekonomiprogrammet, på gymnasiet. Dock krävs det oftast att man har gokänt betyg i Matematik 3, en kurs som inte ingår som obligatorisk i t.ex Samhällsvetenskapsprogrammet och inte läses som obligatorisk på inriktningen "Juridik" på Ekonomiprogrammet heller.

    Men det går att välja till läsa Matte 3 som Programfördjupande eller som en kurs inom Individuellt val. Men i så fall - varför inte läsa inriktning Ekonomi på Ekonomiprogrammet där du garanterat får läsa den kursen?

    Skillnaden mellan Ekonomiprogrammet och Samhällsvetenskapsprogrammet är inte så stor. Du kan jämföra programplaner: Plan för Ekonomiprogrammet och för SA.

    Om du är intresserad av juridiska frågor, kanske det är roligt för dig att bekanta dig med de "juridiska kurserna" redan på gymnasiet, prova-på hur det är att läsa juridik - och i så fall skulle jag råda dig att söka till Ekonomiprogrammet. Om du söker till en gymnasieskola som erbjuder båda inriktningar på Ekonomiprogrammet, kan du under åk1 välja själva inriktningen (för att inriktning på EK läser man från åk2). Du kan sedan välja inriktning Juridik, men med tillvallskurs Matte 3b - för att bli behörig till Ekonomiska inriktningar på högskola direkt efter gymnasiet (och inte behöva komplettera efter gymnasiet).

    Men om du på gymnasiet inte blir behörig till den högskoleutbildningen som du vill läsa, kan du komplettera på komvux eller genom Prövningar. Det tar lite längre tid (ett år eller en termin) men det är också en framkomlig väg att gå.

    Du får gärna återkomma om någonting är oklart eller om du kommer på en annan fråga att ställa till oss här på Fråga SYV!

    Bästa hälsningar och tips: logga in på MinGymnasieGuide och du får ännu mer hjälp med din gymnasieansökan.

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare