Arsha
    Hej!
    Jag går första året på gymnasiet Natur-Natur och jag vet redan att jag har för låga betyg. Jag vill gärna bli läkare men just nu är mitt nuvarande meritvärde 14.2. Jag kommer förhoppningsvis få 2.5 poäng till när jag är klar med gymnasiet, eftersom jag läser modersmål och ska läsa matte 5 senare. Jag är jättedålig på engelska och har fått bara ett E på engelska 5. Så jag måste komplettera engelskan efter gymnasiet.
    Min fråga är: har jag verkligen ingen chans att bli läkare, om mina betyg fortsätter såhär? ( om jag verkligen får 15/16 i merit)?
    Jag är beredd på att plugga i ett annat land. Jag vet också att man måste ha 22 poäng, för att vara helt säkert på att man kommer in på läkarlinjen.
    Vad ska jag verkligen göra? Finns det inte genvägar? Jag är helt förvirrad.
    Snälla hjälp!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Gör ditt bästa i varje kurs du läser! Titta också på andra yrken: det finns många spännande yrken inom hälsoområdet! På www.framtid.se beskrivs det tusentals olika yrken. Kika gärna på så många av dem som möjligt!

    Studie- och yrkesvägledare

    Du kan börja med att kika på Yrken/halsa-sjukvard

    Jag vill också tipsa dig om att göra högskoleprovet - så många ggr du hinner och orkar. Resultat av högskoleprovet är giltigt i fem år. Det är det högsta resultatet av alla giltiga HP-resultat som gäller, när man prövas i HP-urvalet.
    Om man inte har gjort högskoleprovet, kan man inte prövas i HP-urvalet.
    Att kunna prövas i HP-urvalet gör ännu en chans att komma in på en högskoleutbildning. OBS! att man har högt resultat på högskoleprovet befriar inte från kravet på att bli Behörig (gäller både Grundläggande och Särskild behörighet).

    För kännedom:
    vissa lärosäten kan erbjuda söka även inom AU-urvalsgruppen: "alternativt urval".
    Alternativt urval till läkarprogrammet erbjuds för närvarande (uppgift från maj 2019) på följande lärosäten i Sverige:
    Karolinska Institutet >>, Linköpings universitet>>, Lunds universitet >> och Umeå universitet >>.