Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Psykiater eller som hen också kallas för - Psykiatriker är en specialistläkare. Man kan inte bli psykiater med någon annan grundutbildning än Läkare.

    Om du inte vill eller kan läsa läkarprogrammet, kika på yrke/psykiatrisjukskoterska, som i grunden är sjuksköterska. Man läser alltså utbildning på sjuksköterskeprogrammet (som grund) och söker sedan vidareutbildning till specialistsjuksköterska inom psykiatri.
    vänligen
    Julia