furqan
    Kan jag ändra mitt program i tvåan, alltså från natur till sam? eller kan jag göra något annat för att bli en tandhygienist ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    särskild behörighet till Tandhygienistprogrammet är:
    godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller i två små kurser: 1a1+1a2.
    För grundläggande behörighet behöver du ha examensbevis från valfri gymnasieprogram med godkända betyg i svenska 2 och 3 samt i engelska 6.
    Det är inte omöjligt att bli behörig till tandhygienistprogrammet på många olika gymnasieprogram.

    Jag vet inte vad du menar med "naturprogrammet" - gissar på NB, naturbruk. Eller så kanske du menar naturvetenskapspr. NA. Man kan bli behörig till tandhygienist på båda de programmen och det är lättare att bli det än på Samhällsvetenskapsprogrammet (pga man läser inte Naturkunskap 2 på SA).
    NA läser man fysik, kemi och biologi och får man godkända betyg i de naturvetenskapliga ämnen - så behöver man inte läsa naturkunskap 2.
    NB ingår ett antal kurser som också kan ersätta Nk2.

    På SA ska man, som valbar kurs lägga till Naturkunskap 2, men det är inte alltid det är möjligt; därför är det mindre "bra" att läsa på SA om man senare vill bli tandhygienist.

    mvh

    Milla

    Studie- och yrkesvägledare