Stephanie

    Hej, Jag har redan gått ut gymnasiet och vill söka till psykologprogrammet. Jag anser att mitt bästa chans att komma in till sådan svår program är genom högskoleprovet då mina betyg är inte tillräckligt höga för att komma in. Dock räcker mina högskoleprovspoäng till sjuksköterskaprogrammet och fysioterapeutprogrammet. På grund av familjeangelägen vill jag inte förlora tid och tänkte studera till sjuksköterska (3 års utbildning) och därefter, om jag fortfarande har denna känslan om att bli psykolog, studera till det efter min utbildning. Är det möjligt? Eller om man redan studerat till något går det inte längre? Tack för svar i förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Stephanie!
    I Sverige finns det inga förbud mot att gå flera högskoleutbildningar. Dock är det ofta svårt pga t.ex studieekonomi.
    Studiemedel för eftergymnasiala studier är begränsat till max 6 år, 12 terminer. Och om du t.ex använder 3 års studiemedel för sjuksköterskeprogrammet, har du då max 3 år kvar, men psykologprogrammet är en 5-årig utbildning... så de sista 2 åren på psykologprogrammet kommer du inte ha försörjning genom studiemedel - och hur löser man det? CSN förlänger inte möjlighet att få studiemedel... då kanske man måste hoppa av utbildningen för att man inte kan försörja sig...
    Givetvis kan olika lösningar finnas: familjen kan kanske hjälpa till; eller så jobbar man vid sidan av sina studier (vilket kan bli tufft i längden); eller så sparar man pengar först, för att gå utbildning sen...

    Att inte glömma är också att under studietiden har man "förlorad arbetsinkomst"; alltså om du t.ex jobbar även på deltid med minimilön tjänar du ändå pengar och får även påslag inför pensionen men det får man inte när man studerar... och studera i 8 år efter gymnasiet (vilket det blir om man läser 3 år på sjuksköterskeprogrammet och sedan 5 år på psykologprogrammet) medför att man har max i studieskulder (lånedel av studiemedel) + inte har tjänat så mycket eller kanske inget alls under 8 års tid... vilket medför lägre livsinkomst och även lägre pension.

    Sammanfattning
    Det finns inga förbud mot att gå flera högre utbildningar. Men det kan bli tufft på olika sätt, bl.a ekonomiskt sett.