Q
    Hejsan!
    Jag läser teknikprogrammet med inriktning "design", vilket medför att jag läser vissa inriktningskurser såsom "bild och form" o.s.v. Det är så att jag läser utökat program (2600 poäng) och eftersom vissa av mina inriktningskurser inte är några kurser som ger någon behörighet undrar jag om man kan "byta" någon av dessa mot den utökade kursen. Så att jag enbart läser 2500 poäng och bättre kan fokusera på det som är viktigast. (T. Ex ta bort arkitekturkursen mot matte 5, så jag slipper läsa de båda)
    • Jelena : Det är upp till din skola att ändra i din studieplan. Du bör definitivt prata med SYV som kan skicka din fråga vidare till programrektorn, det borde gå att lösa, tycker man men om din skola håller hårt på reglerna, kan de hävda att alla påbörjade kurser bör betygsättas och du kommer i så fall stå inför ett val: att kämpa på med alla kurser elle "släppa" någon kurs och riskera få F i ditt examensbevis.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Som du kan se i programplanen för teknikprogrammet ( och den hittar du genom att gå in på programbeskrivningen på http://www.gymnasieguiden.se/program/TE och under rubriken klicka på " se programplan HÄR".

    är både Arkitektur och matte5 kurser som får läsas som programfördjupande.

    sök upp SYV på din skola och se om ni kan göra ändring i din studieplan.

    Tyvärr så kan du ev få ett Nej pga det finns en regel att studieplan får enbart reviderad proaktivt och att alla påbörjade kurser måste betygsättas, men jag tycker du bör göra ett försök i alla fall och vi håller tummarna!

    vi hoppas din skola kan göra ett undantag

    mvh Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare