Nha

    Jag har läst matematik 1c och 2c i komvux och båda fick betyg B. Från börja trodde att jag skulle göra en plan på egen hand för att studera ämnen som krävs naturvetenskapsprogrammet på de högskoleförberdande. Sen trodde att det skulle ta lång tid och mycket svårt, så jag valde till yrkesprogrammen då läser man matematik 1a och 2a. Jag är klar matematik 1c och 2c och undrade om jag kunde ändra det till 1a och 2a. Jag vill fråga om man läser vård-omsorg så vilken ämne man behöver att läsa.

    • Julia : Läser du på komvux mot examen från Vård- och omsorgsprogrammet nu? Berätta mer om enligt vilken planering du läser nu.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om jag förstår din fråga rätt, så läser du nu på Komvux. Och du läser Vårdkurserna eller mot examen från Vård- och omsorgsprogrammet, stämmer det?
    Vad är din plan för framtiden, efter studier på komvux?
    *****
    Om du vill få jobb som Undersköterska... då kan man pga undersköterska inte är ett legitimations-yrke, få jobb med vilken utbildning "som helst" (enligt vad arbetsgivaren tycker passar).

    Om du vill komma in på en Eftergymnasiala utbildning sen, då spelar det roll Vilken utbildning du vill komma in på.

    ang. Examensbevis från gymnasiet eller från komvux
    Det går att ha betyg i matematik 1a in i examensbevis, även om det är bevis från ett högskoleförberedande program.
    Det går att ha betyg i matte 1b eller 1c in i examensbevis från ett yrkesprogram (trots att det egentligen matematik 1a som ingår).
    Alltså på nivå 1 i matematik får man byta ut kurserna "mot varandra".

    Vi rekommenderar att göra studieplanering med SYV på komvux. Hen känner till reglerna och ni kan diskutera tillsammans om vad som blir bäst för dig att läsa.
    OBS! komvux har begränsade resurser och om du t.ex redan har godkänt betyg i matematik 1c och 2c så vill komvux i första hand ta in de betygsatta kurserna i examensbevis (i stället för att ge dig plats på matematik 1a och 2a - för att varje utbildningsplats kostar pengar).

    Kika gärna på följade info:
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/VO/programplan/Programplan_VO
    www.yhguiden.se  - allt om yrkeshögskola
    framtid.se/yrke/specialistunderskoterska
    framtid.se/yrke/underskoterska

    Du skriver om att du har betyg B i matematik 1c och 2c.
    Om du får betyget A i matematik 1a och 2a (vilket är ju alldeles rimligt att anta att du kan få) då höjer du ditt jämförelsetal med ca + 0.2 (av titalt 22,5 möjliga "poäng"), alltså är det en rätt så liten höjning men om du söker till en högskoleutbildning kan det utgöra skillnad i att komma in (eller inte komma in) på utbildningen.
    Vid ansökan till andra eftergymnasiala utbildningar som t.ex inom folkhögskola eller yrkeshögskola, så är det inte endast betygen som spelar roll (betygen spelar "viss" roll inte alls avgörande roll). Så, om du t.ex planerar inom yrkeshögskola läsa till
    Tandsköterska, Apotekstekniker, med.sekreterare/vårdadmin./Läkarsekreterare eller Specialistundersköterska - då kommer inte "plus-minus" 0.2 poäng i ditt examensbevis spela roll, utan det är din motivation, tidigare arbetslivserfarenhet och ev. tester och intervju inför antagningen, som kommer bli avgörande.