Mikaela
    Hej!
    Jag undrar om man kan ansöka om utökande kurs inom ett högskoleförberedande program o sedan använda detta betyg istället för betyget i exempelvis Engelska 7?
    • Julia :

      Reglerna kring meritpoäng och meritvärde för dig som har eller kommer att få ut Examensbevis - var god se gymnasieguiden.se/informeras/merit och betyg i kurser som ger meritpoäng räknas även in i ditt Jmf, jämförelsetal (om du har examensbevis).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Eng 7 ger meritpoäng och betyg i den kursen kommer pga det ändå räknas in i ditt jämförelsetal (alltså, om du vill få meritpoäng för eng 7 måste du då också acceptera att det betyget räknas in). Läser du på gymnasiet nu?

    • : Ja, jag läser på gymnasiet nu. Tack för svaret!
    • Julia : Skolverkets rekommendation är att inte i efterhand ändra studieplaneringen i syfte att höja elevernas meritvärde; gymnasieskolorna borde följa den rekommendationen. men vi vet att det finns ändå exempel på att gymnasieskolorna "fixar och trixar" för att höja elevernas meritvärde; hur din skola agerar i den frågan, vet vi inte. Prata med SYV på din skola. Lycka till!