Filippa123
    Hej, jag heter Filippa och jag tog examen från IB programmet 2021. Nu har jag funderat på att kanske hösten 2024 börja plugga till läkare. Men då behöver jag fixa till så jag får lite mer extra merit och fixa med min behörighet. Har dock en fråga. När jag gick åk 1 så gick jag spanska 3 och fick betyg D. När man går ib så räknas alla andra kurser in på ett sätt om dem ska användas då som tex extra merit. Problemet är att när de räknas in så tar de bort mer merit för mig än vad de lägger till. De ger mig 0,5 extra men tar bort 0,8 merit i omräkningen. Vilket ju gör ganska stor skillnad i toppen för att komma in eller inte på läkarprogrammet. De är bättre för mig att bara får 2 merit extra istället för 2,5 med spanskan för då tar den bort 0,3 merit. Kan jag påverka detta på något sätt. Typ ta bort betyget, eller få de att inte räknas med? Så att jag inte förlorar på att ha kursen. Annars måste jag läsa upp spanskan vilket käns som en omöjlig uppgift efter fem år utan spanska.
    Sen har jag en liknande fråga angående matte 4. Jag fick behörighet för den på komvux i våras men då jag gick folkhögskola samtidigt fick jag bara ett E. Nu ska jag antagligen lösa teknisk bastermin till våren och då ingår matte 4. Om jag får godkänt där , kan jag välja att använda godkänt som inte påverkar mitt merit istället för att använda betyg E som drar ner min merit?
    Båda frågorna är väl egentligen om jag har rätt att typ ta bort eller välja hur mina betyg ska bedömas?
    Tack för svar

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du  har tyvärr inte rätt att "ta bort" betygen eller välja hur dina betyg ska bedömas av Antagning.se men där görs bedömningar som blir till din fördel (i alla de fall där det är möjligt att räkna på olika sätt). T.ex om inräknande av betyg i komvux-kursen matematik 4 skulle sänka ditt meritvärde, och kursen krävs för särskild behörighet så betyget (godkänt) måste du ju ha, men att du samtidigt påvisar att du har godkänt betyg genom teknisk bastermin, då kommer Antagning.se inte räkna in betyget i matte 4 som skulle sänka ditt meritvärde. På liknande sätt räknas alla dina meriter; det som absolut måste räknas in (för att påvisa att du är behörig och du visar inte behörighet på annat sätt) räknas in och av det som kan/får räknas in kommer endast de betygen räknas in som höjer ditt meritvärde.
    Du kan själv fråga Antagning.se om det. Jag svarar utifrån min erfarenhet och på basis av de svar som vi tidigare fått från antagning.se och från sakkunniga från UHR, universitets- och högskolerådet.
    Jag vill också råda dig göra högskoleprovet - då prövas du även i HP-urvalet där du har ännu en (extra) chans att komma in. Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare