Moa
    Hej! Jag skulle vilja bli tandhygienist, men såg att det var svårt att komma in på det programmet och jag skulle gärna vilja plugga till hösten. Om jag istället utbildar mig till tandsköterska, kan man plugga vidare från det till tandhygienist i framtiden? Eller måste man ändå komma in på och gå hela den högskoleutbildningen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Moa,
    du får gärna vända dig till studievägledare på Tandhygienistutbildningar, men så vitt vi vet så måste man konkurrera och komma in på Tandhygienistprogrammet, på vanligt sätt. Sedan - när man redan är antagen, kan man ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" och då kikar de utbildningsansvariga på vilken utbildning man har sedan innan och fattar beslut om det går att hoppa över delar av utbildningen eller inte.

    Vänligen
    ANNA

    Det kan inte uteslutas att någon "speciell satsning" kan uppkomma i framtiden; detta blir mycket troligt om det blir stor brist på Tandhygienister t.ex och då kan någon speciell utbildning skapas eller AU-urval (alternativt urval, där tandsköterskor konkurrerar med varandra och kan då komma in med lägre betyg). Detta kan inte uteslutas ... men kan inte heller garanteras.
    Studievägledare på just tandhygienistutbildningar borde vara de som är mest insatta på vilka ev. planer som finns inför framtida antagningar, så hör gärna med dem.