Nicole
    Hej, hur ligger det till med ”specialanpassningar” när man går gymnasiet? Jag ska börja gymnasiet till hösten och hela högstadiet har jag haft anpassningar pga att jag haft svårt med muntliga bitar på grund av min blyghet. Tex redovisar inte inför klassen osv.... Hur funkar det när man börjar gymnasiet? Kan man ha sånna anpassningar? Alltså att kanske få skriva uppgifter istället för att göra redovisningar och kanske bara redovisa inför läraren om en muntlig del krävs. Om man behöver sånna anpassningar är det då mindre chans att jag kommer in på de gymnasium jag vill? Bör man informera om detta när man söker?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Nicole;
    till gymnasiet konkurrerar man med en "siffra" /summan av betyg/. Gymnasieskolorna har endast i undantagsfall "med gymnasieantagningen" att göra; det är Gymnasieantagningskansliet som sköter antagningen och där tittar dem på 2 saker:
    - Är eleven BEHÖRIG till sökta utbildningen?
    - Vad har eleven för siffra /summan betygspoäng/?

    Obehöriga deltar inte i konkurrensen utan får svar OBEHÖRIG;
    de behöriga konkurrerar med vad sin siffra... där syns alltså inte om man är för blyg för att göra muntliga redovidningar, t.ex.
    ______
    Vidare om anpassningar
    Skillnaden på grund- och gymnasieskola är rätt så stor.

    Grundskola är obligatorisk och därför gör personal allt de kan för att försöka se till att så många elever som möjligt genomgår - helst med godkända resultat - hela grundskolan.

    Men gymnasiet är frivilligt och därför kan man inte förvänta sig riktigt så mycket hjälp och anpassningar, om eleven ej har läkar- eller psykologintyg om funktionsnedsättning.

    Tips: be att få träffa en skolpsykolog. Om psykologen skriver ut Intyg om att du ej kan göra vissa saker och att hen rekommenderar extra-anpassningar, då borde du få dem, även på gymnasiet.
    Utan intyg från läkare- eller psykolog, blir det upp till lärare att ta ställning till om de vill och kan anpassa.
    Det är jobbigt för lärare att anpassa; det kan finnas många elever som önskar olika sorters anpassningar och lärare orkar inte (hinner inte) tillgodose allas önskemål.

    Sedan är det också så att i det framtida yrkeslivet kan du behöva göra muntliga framträdanden. Om du ej lär dig göra dem, begränsar du rätt så mycket dina framtida yrkesmöjligheter och det är en stor nackdel för dig. Därför är det bra om du gör allt som går att göra för att överkomma det hindret. Exakt hur man ska gå tillväga - är psykologen bättre lämplad att svara, än en SYV.

    Hälsningar och lycka till med dina studier och med ditt gymnasieval!
    Mikael