Sara
    Hej!

    Om man läser på gynnasiet och vill upphöja sina poäng kan man liksom läsa föera ämnen (mer än 2500 points) bara för att höja den?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    om du läser mot examensbevis - då är det rätt komplicerade regler: i vissa fall kan man genom att läsa "extra-kurser" höja sitt meritvärde (om de extra-kurserna ger meritpoiäng >> men inte annars). Engelska 7, Moderna språk 3 och 4 och "högre kurser i matematik" ger meritpoäng för dig med examensbevis. Men man vinner ännu mer om man har de merit-poängs-givande kurser bland det vanliga antalet poäng, utan att läsa extra-kurser.
    Det bästa rådet jag kan ge är att du bokar tid med SYV på din skola och diskuterar hur just du kan optimera din studieplan, så att du kan få så högt meritvärde som möjligt.

    Vänligen
    Julia syv