Elev

    Hej Jag läser nu Engelska 7 som en programfördjupnings kurs och kursen kommer jag förmodligen inte klara det och jag har en kurs som är utökad kurs och det är modersmål. kommer antagning till högskolan räkna in modersmålet istället för engelska 7 eller?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elev,
    svar på din fråga beror på hur ditt examensbevis kommer se ut, vilken kurs som blir i ditt examensbevis markerad med "U"/utökat program. Prata med SYV-en på din skola. Du vinner på att ha F-betyget som U-kurs, då räknas det inte in. Men om du har F-betyget bland dina ordinarie kurser (icke som "U"/utökat program) då drar F-betyget ner ditt meritvärde ganska mycket.
    Försök göra ditt bästa och få godkänt betyg i eng7, då får du + 1.0 meritpoäng (och detta även om eng7 blir en U-kurs i ditt examensbevis; och i så fall kommer även betyget i eng7 räknas in i ditt jämförelsetal).