Ruvini

    Hej!

    Jag undrar om jag gör högskoleprovet(HP) i slutet av vårterminen av nian ( ÅR 2020, då jag är 14), sedan när jag gör HP och om jag har tillräckligt med poäng (högt poäng) kan jag då söka direkt till högskola/universitet utan att behöva gå till gymnasiet. Jag har potentialen och kunskapen men undrar om detta är möjligt?

     Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ruvini!
    Högskoleprovet (även högsta möjliga resultat som är 2.0) befriar inte från kravet på att bli Behörig. Till högskola/universitet i Sverige får man vara med och konkurrera om utbildningsplats endast om man bedöms som behörig.

    För behörighet måste man alltid ha Grundläggande behörighet (som regel är det Examensbevis från gymnasiet) och även Särskild behörighet, om just "din högskoleutbildning" kräver det.

    Det är dock ine fel att göra högskoleprovet så många ggr man hinner och orkar.
    Resultatet av HP är giltigt i fem år. Men det är även Behörighet (gymnasiekompetens/examensbevis från gymnasiet) som krävs för att kunna använda HP-resultat - för att annars får du svar OBEHÖRIG från Antagning.se på din ansökan till en högskoleutbildning och obehöriga deltar, tyvärr, inte i konkurrensen. De "sorteras ut" efter sista kompletteringsdagen, och har ingen möjlighet att få utbildningsplats.

    Vänligen
    Julia syv