Nanna

    Hej! Jag har suttit och försökt googla fram lite grejer angående individuella val. Jag har hittat att det är 200 poäng, men betyder det 200 poäng i 2:an och 200 poäng i 3:an eller är det 200 poäng sammanlagt i båda årskurserna. Jag tänker att det blir ganska svårt att välja om det bara är 200 poäng sammanlagt.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är 200 poäng sammanlagt inom Individuellt val på gymnasiets nationella program. Eleverna brukar läsa en 100poängskurs i tvåan och en annan 100p-kurs i trean inom individuellt val (eller två 50p.kurser i stället för en 100p.kurs eller, för att totalt få ihop 200poäng en 150p.kurs + 50p.kurs). Det flesta gymnasiala kurser är på 100poäng men finns också de som är både större och mindre.
    Vilket gymnasieprogram är du särskilt intresserad av?
    Du kan annars se programplanerna för de olika gymnasieprogram i presentationerna av programmen på gymnasieguiden.se/program

    Studie- och yrkesvägledare
    • Nanna : Okej, tack för förtydligandet. Det är estet jag är intresserad av och då har jag hört att det är bra att lägga till Matte 2b. Gör jag det har jag bara en kurs till kvar att välja och då vet jag inte om jag vill ta moderna språk eller entreprenörskap. Men om jag väljer moderna språk så kan jag väl ändå inte läsa vidare på det i 3:an?
    • Milla :

      titta gärna på Programplan för ES >>> Du ser i programplanen att man läser 500 poäng inom Programfördjupning också. Matematik 2b och även 3b och 4 får läsas på ES som programfördjupning. Moderna språk får också läsas som programfördjupning. Även kurserna Entreprenörskap och Entreprenörskap-och-företagande får läsas inom programfördjupning.

    • Nanna : Aha, det har inte jag tänkt på. Så du menar att jag kan lägga till de kurserna som programfördjupningar istället?
    • Milla : Programfördjupningarna... Det finns en lista för varje program vilka kurser som FÅR LÄSAS som programfördjupande för att uppfylla kraven för examensbevis men sedan skapar varje gymnasieskola en kortare lista på vad eleverna på just den skolan kan välja emellan (detta för att varje skola kan inte ha lärare anställda som kan undervisa i alla de kurserna som får läsas som programfördjupning). Sedan gör eleverna sina val (från den kortare listan som skolan har skapat) men då måste tillräckligt antal elever välja en och samma kurs. Gymnasieskola får också "välja åt eleverna". En gymnasieskola kan säga att alla elever på ES ska läsa "de här 500poängen som programfördjupning". Jag kan därför inte lova dig vilka kurser som just du ska kunna läsa. De kurserna du vill läsa får läsas som programförklaring på estetiska programmet men jag vet inte om din skola kommer inkludera dem i sin lista och sedan är du också beroende av vad de andra elever väljer.
    • Nanna :

      Okej, jag får leta efter vilka möjligheter som finns på skolan jag tänkt. Sorry om jag ställer jobbiga frågor.

    • Milla :

      Valbara kurser kan på förhand inte garanteras... du kan på förhand få svar vad gymnasieskolan planerar att erbjuda välja, men sedan kan det ändras. På grund av lärarbrist kan det bli, för skolan, omöjligt att erbjuda vissa kurser. Det är svårt att planera på förhand vad gäller valbara kurser. Det är endast obligatoriska kurser som måste erbjudas och därför garanterat kommer erbjudas. Alla valbara kurser är "osäkra" och kan bytas (av skolan) mot andra kurser. Det är så verkligheten ser ut. Är det någon kurs som du absolut vill läsa, välj den utbildningen där den kursen är obligatorisk, är mitt råd.

    Läs alla kommentarer