Elin
    Hej, jag undrar om det finns kurser eller någon stans man kan få hjälp att plugga inför en prövning då min ADD gör det svårt för mig att förstå utan förklaring.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Elin!
    I vissa kommuner erbjuds det Handledning inför Prövningar och t o m kan finnas "obligatorisk första träff" där handledaren förklarar vad som man måste kunna och vilka läroböcker rekommenderas.
    I vissa andra kommuner är det helt tvärtom - man bara anmäler sig, betalar avgift och sedan kommer till prövningstillfälle.
    Vilket ämne ska du göra prövning i?
    I matte finns det bra hjälp via www.mattecentrum.se

    Annars så råder jag dig att vända till Komvux och be att få träffa Kurator där. Det borde finnas möjlighet att ansöka om extra hjälp pga ADD. Bra om du kan uppvisa Intyg om att du har ADD. Kurator har vissa särskilda befogenheter och kan ibland hjälpa till med att ordna extra handledarhjälp.

    Ett annat alternativ är att du lÄSER en kurs på Komvux och får betyg i slutet av kursen. Du kan ju också först läsa kursen och sedan även göra prövning - för att försöka höja betyget som du fick i slutet av kursen.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA