Michelle

    Hej! Jag har ca 13 och något som meritpoäng till högskolan, är det kört att söka till till sjuksköterska programmet för de ligger på ca 15 poäng förra året & jag har inte kunnat göra högskoleprovet för det blev avbokat pga Covid-19, kommer dem se över med det eller tror du utifrån dina erfarenheter att jag kommer komma in eller inte? Mvh Michelle

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,
    tråkigt att du planerade göra högskoleprovet men det blev inställt. Du vet säkert att det är många som blev drabbade (om det nu kan vara till ngn tröst). Jag antar att du redan har gjort ansökan om att läsa ssk-programmet till hösten 2020. Vi håller tummarna! det man kan hoppas på att antal platser på programmet utökas (i alla fall något).
    Om du inte kommer in till hösten, se om du vill söka till våren - det är inte alla program som börjar på våren, men det finns de som gör det och komma in till våren brukar vara lättare (färre söker, pga elever i årskurs 3 på gymnasiet är inte färdiga med sina studier än...).

    Tips! du kan kika på vad som fortfarande är sökbart (till start på hösten 2020, uppgift om Ansökan Öppen är från idag, 21 maj 2020) inom yrkeshögskola: om du söker till yh påverkar det inte din ansökan till högskola-universitet, inte på ngt sätt utan det är helt oberoende av varandra ansökningsomgångar. Se några exempel på yh-utbildningar:
    yrkeshogskola/stodpedagog-hermods-distans-goteborg
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/psykiatrispecialiserad-underskoterska-skotare-stodpedagog
    campus-i12/behandlingspedagog-neuropsykiatriska-funktionsvariationer
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog-ostersund
    yhguiden.se/utbildning/campus-varnamo/stodpedagog
    yh-region-kronoberg/psykiatrispecialiserad-underskoterska-skotare-boendestodjare
    utbildning/nackademin/valfardstekniksamordnare-nackademin-stockholm
    yh-region-kronoberg/specialistunderskoterska-operation-anestesi-och-intensivvard
    yh-region-kronoberg/specialistunderskoterska-barn
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/medicinsk-fotterapeut
    hermods-yrkeshogskola/specialistunderskoterska-inom-multisjukdom-for-aldre
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog-karlskrona

    Liselotte
    • : Tack för svaret! Mitt mål är att bli ssk i ambulans , undrar bara om det inte finns något annat jag hade kunnat göra fram till våren för att öka mina meriter isåfall om jag inte kommer in eller om det finns något annat jag kan läsa för att sedan kunna läsa till ambulans sjuksköterska!
    • Julia :

      Om du inte kommer in, gör högskoleprovet (om möjlighet ges). Boka även tid med SYV på komvux för att diskutera hur du har höja ditt meritvärde. ... du kan också kika på möjlighet att söka till yrkeshögskoleutbildningar Ambulanssjukvårdare, om du vill. Ännu en möjlighet är att genom allmän kurs på en folkhögskola (ett år som kortast) kunna få Omdöme om grundläggande behörighet och med det konkurrera även i BF-urvalsgruppen.