studenttttt

    Jag är väldigt osäker på vad jag vill ansöka till. Jag skulle vilja ansöka till lite olika program och kurser och se vilka jag kommer in på för att sen välja en av dom jag har kommit in på. Kan man göra så eller är det endast ett program/en kurs man kommer in på som man kan välja att tacka ja eller nej till?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du kan söka till svenska högskole-universitetsutbildningar på www.antagning.se och samtidigt söka inom andra skolformer som t.ex yrkeshögskola, KKU, folkhögskola och privata skolor
    Inom yrkeshögskola kan man göra som du skriver om i din fråga - söka till väldigt många olika utbildningar, se var man kom in och välja sen vilken utbildning man tackar Ja till. Se utbud på www.yhguiden.se
    Ansökningar som gör inom olika skolformer påverkar inte varandra.
    Vad gäller högskola-universitet, alltså ansökningar du gör på www.antagning.se så måste du prioritera noga: om du blir antagen till en heltidsutbildning (30 högskolepoäng per termin) så kan du bli antagen till ännu en eller flera utbildningar som tillsammans uppgår till halvtid (alltså ännu 15 högskolepoäng per termin). Max är det 45 hp per termin. De lägre prioriterade alternativen kommer att tas bort från din ansökan, när du kom in på dina högre prioriteter. Så funkar antagning till svensk högskola-universitet. Du kan läsa om det på www.antagning.se

    Studie- och yrkesvägledare