Ida

    Hej! Jag har tänkt läsa till civilekonom eller ekonomprogrammet. Eftersom jag gärna vill bo utomlands under åtminstone halva utbildningstiden men samtidigt också vill ha en tid med studentliv i Sverige undrar jag om det går att kombinera? Det jag varit inne på är om jag kan plocka ihop distanskurser till termin 1-4 för att sedan börja fysiskt på universitet från termin 5. Går det att göra så?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida!
    Civilekonom blir man med examen från civilekonomprogrammet som är ett 4-årigt program på de svenska lärosätena.
    Om du söker till ett program på ett svenskt lärosäte (högskola eller universitet) och blir antagen, måste du läsa enligt det upplägget som programmet har. Om programmet är "bundet"/på plats, då kan inte det läsas på distans.
    Men i många program, men inte i alla, ingår en "fri termin" då man kan läsa valfria kurser under en termin, men det kan finnas en lista som lärosätet skapade på exakt Vilka kurser som man kan välja från, och det behöver inte ingå en kurs på distans utan obligatoriska träffar i den listan.
    OBS! tänk på att distans-utbildningar kan vara "distans Med Obligatoriska träffar". Och utbud av utbildningar på distans utan obligatoriska träffar är ganska mycket begränsat.
    ***
    Det finns dock två mer eller mindre realistiska möjligheter som jag ser för dig utifrån dina önskemål. Det första jag tänker på är utbytesår inom programmet. Och det andra - att du sätter ihop din egen examen av fristående kurser.
    Utbytesår (eller utbytestermin) kan ingå eller i alla fall finnas viss möjlighet till att utnyttja inom vissa program på vissa lärosäten. Det är inte ovanligt att några av studerande från en "klass" på universitetet får åka på utbytesår eller termin men inte alla. Det gäller att ansöka och inkomma med de meriter som ger företräde till utbytesåret, vilket är vanligtvis goda studieresultat + vissa språkkunskaper och även en bra motivering till varför man vill åka iväg och läsa en del av sin utbildning utomlands. Det finns de så kallade internationella koordinatorer på de svenska lärosätena. Du får gärna kontakta en sådan internationell koordinator på de lärosäten där du vill ta examen ifrån.

    Vad gäller att sätta ihop examen av fristående kurser, så är det ganska många som går den vägen, trots att det kan vara krångligt och osäkert. Det är i så fall kandidatexamen med huvudämnet ekonomi som skulle kunna uppnås den vägen, alltså sättas ihop av fristående kurser.
    Civilekonom blir man med examen från civilekonomprogrammet som är ett 4-årigt program på de svenska lärosätena. Det går inte sätta ihop kurser själv och sedan ta examen som Civilekonom. I alla fall känner vi inte till den möjligheten... fråga annars studievägledare på de institutioner där relevanta utbildningar ges.
    Vad gäller sätta ihop en egen kandidatexamen, t.ex med huvudämnet Ekonomi, så måste du söka till varje ny termin och två ggr om året konkurrera om plats till nästa termin och varje gång riskerar du att inte komma in... så det kan både bli "glapp" i studierna eller tyvärr även ett stopp, så att du inte kommer vidare (och speciellt om du blir begränsat till endast distans utan obligatoriska träffar).
    I en generell kandidatexamen brukar man kunna ta in i alla fall 60 högskolepoäng valfria kurser (men samråd med studievägledare på den institutionen där du senare vill ta ut din examen!). Och i så fall skulle du kunna läsa de 60 hp när du bor utomlands - du läser de kurserna som du kan hitta på distans utan obligatoriska träffar och som du kommer in på genom konkurrens. Just den delen borde inte vara omöjligt att fixa. Du kan kanske läsa på halvtid och då tar det två läsår. Att läsa på heltid mot ett svenskt lärosäte när man bor utomlands kan vara tufft. Du vill ju uppleva livet utomlands och det tar tid. Det kan vara smartare att läsa på deltid, halvtid eller 75% av studietakt och kanske jobba deltid i det landet där du bor - på så sätt får du även bättre ekonomiska förutsättningar + mer erfarenhet (av att inte bara bo även Jobba Utomlands).
    Det som gör det lite extrasvårt att sätta ihop kurserna till egen examen är det faktum att utbud av utbildningar fastställs till första dagen i anmälningsperioden, så du kan bara se en termin framåt... och du vet inte vilka kurser som blir sökbara längre fram.
    Med det sagt, så vet vi att det inte är omöjligt att ta ut kandidatexamen som är ihopsatt av fristående kurser. Dock kan det ta ganska lång tid. I bästa fall tar det tre läsår men på grund av svårigheterna i att komma in inför varje termin och att reglerna också kan ändras över tid (vad gäller vilka kurser som man kan ta in i sin examen), så kan det ta "hur lång tid som helst" och finns inga garantier att uppnå målet.
    Prata gärna med de internationella koordinatorerna och studievägledare på de lärosätena där du vill uppnå examen. Lycka till!

    • Ida : Hej och tack för utförligt svar! Jag har sett att det går att läsa termin 1 och 2 på distans (dvs företagsekonomi 1 och nationalekonomi1 finns som distanskurser), skulle man då kunna läsa år 1 på distans och sedan ansöka om att hoppa in år 2 på ett universitet?
    • Ida :

      Värt att tillägga är att jag även är öppen för att läsa en ekonomi kandidatexamen på 3 år, som jag förstått det är det enklare att utbilda sig till via fristående kurser?

    • Anna : Bara för att man har godkända betyg i kurserna som läses på ett program under första året betyder inte att man kan påbörja år2 på programmet, för att ingen ledig plats kanske finns eller om ledig plats finns, så kan konkurrens uppstå om den lediga platsen (kan finnas studerande som går samma program på andra orter som vill byta ort). Om du skaffar dig godkända betyg i de kurser som läses under år1 på ett program som du vill "hoppa in" i andra året, sök till det programmet "på vanligt sätt", alltså konkurrera med ditt meritvärde och/eller resultatet från högskoleprovet (trots att du redan har godkända betyg från hela första året på programmet, från alla kurser som ingår...) - för att i så fall, om du blir Antagen till programmet, ansöker du om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och borde i så fall bli "uppflyttad" till år2.