Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kursen Historia 3 kan på SA läsas som programfördjupande (det är en icke-obligatorisk kurs) vilket man kan se i SA/programplan/Programplan_SA.pdf Icke-obligatoriska kurser erbjuds "i mån av möjlighet" - alltså om lärarkapacitet räcker och om tillräckligt antal elever väljer läsa den kursen.
    Det är på förhand omöjligt att veta på vilken gymnasieskola som den kursen om 2 år kommer att erbjudas ens "välja" och även om den kursen kommer stå på listan "valbara kurser på den här skolan" så bör också tillräckligt många elever välja läsa den kursen (annars kan inte en kurs starta, för att det ej finns resurser att bedriva undervisning i små grupper eller individuellt).
    Kort svar på din fråga är att den är omöjlig att besvara.
    Du/ni får gärna fråga på skolorna. Om svaret blir "Ja, vi kommer erbjuda den kursen" så betyder det egentligen följande: skolan har för avsikt att sätta upp den kursen på listan av valbara kurser på den skolan... men att kursen sedan kommer att faktiskt erbjudas kan inte garanteras (lärarkapacitet kan försämras, t.ex kan lärare i historia bli föräldraledig) eller så blir det så att för få elever valde den kursen.
    Men det finns special-utbildning "Spets i Historia" - enligt vad jag vet på två gymnasieskolor: på Katedralskolan i Lund & på Europaskolan i Strängnäs (där lär mycket historia läsas, både historia 3 + även universitets-historia kan påbörjas redan under gymnasiet). Du får gärna titta på de skolornas presentationer:
    gymnasieguiden.se/gymnasium/katedralskolan-lund
    gymnasieguiden.se/gymnasium/europaskolan-strangnas

    Studie- och yrkesvägledare