Alice2005

    Hej! Jag läser mitt sista år på gymnasiet nu (naturvetenskapsprogrammet), och vill läsa vidare till apotekare efter studenten. Just nu när jag räknar ut min merit så har jag inte riktigt det som krävs för apotekarprogrammet. Min fråga är, kan jag efter gymnasiet läsa kurser på komvux så jag kan höja min merit? Eller går det inte eftersom jag redan har 2500 poäng? tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    komvux har begränsade resurser och måste prioritera. De som går ut gymnasiet med Examensbevis och är behöriga till "sina universitetsutbildningar" brukar vara väldigt lågt prioriterade och väldigt sällan får plats på komvux-kurserna; den realistiska lösningen är i så fall - prövningar. Läs gärna på fragasyv.se/info/provning
    Du har säkert hört talas även om högskoleprovet. Med resultatet från högskoleprovet prövas du även i HP-urvalet samtidigt som du prövas i betygsurvalet. I varje urvalsgruppen har du en ny chans.

    Studie- och yrkesvägledare