aenil

    Hej! Jag är inte svensk medborgare och bor för tillfället inte i Sverige. Men jag gick hela mellan-högstadiet samt gymnasiet i Sverige. Jag fick dock ingen gymnasieexamen och behöver att läsa upp ett antal ämnen ifrån 3’an samt gymnasiearbetet. Min fråga är: kan jag läsa upp dessa ämnen på distans även om jag inte är skriven/bor i Sverige just nu. Önskar att få läsa upp de ämnen jag inte har godkänt i på svenska i det svenska skolsystemet som är det jag är mest van vid. Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Du söker läsa på komvux i den kommunen i Sverige, där du är folkbokförd i. Du behöver inte bo i Sverige men du måste vara folkbokförd i någon kommun för att komvux ska kunna ge dig plats på kurserna.
    I annat fall så finns det också möjlighet att skaffa kunskaperna genom självstudier (kanske i kombination med att köpa undervisning av t.ex  Superprof, en plattform där många hittar privatlärare som erbjuder läxhjälp), och efteråt, för att få betyg, måste du i så fall göra prövningar och vad jag vet så kan man göra prövningar endast på plats, ej på distans. Men om du kan komma till Sverige för att genomföra prövningar, då kan du få betygen "den vägen" (alltså skaffa dig kunskap genom självstudier + kanske också genom att köpa undervisning och sedan få betygen genom prövningar).
    Jag tänker också på att du vill kanske efter att du har "läst upp" kurserna och gjort Komvuxarbetet (motsvarighet för gymnasiearbete som man gör på komvux) få ut gymnasieexamen, stämmer det? Dokumentet Gymnasieexamen/Examensbevis kan du få endast från komvux i den kommunen där du är folkbokförd, i Sverige. Det är i alla fall enligt den information jag har. Detta handlar om att det är endast den kommunen som du är folkbokförd i, som får "skolpeng" för dig (annars skulle komvux göra jobbet "gratis", utan att få betalt, och det går ju inte "runt", ekonomiskt sett...). Så, vänder du dig till komvux i en kommun i Sverige där du inte är folkbokförd, kommer du få Nej, det går tyvärr inte, som svar.
    Om du vill börja läsa snarast, typ idag, kan du börja med att repetera och även läsa "framåt" i ämnet Matematik - det finns en mycket bra gratis webbsida: Matteboken.se och du kan ställa frågorna om några olika "skolämnen" i Pluggakuten: se pluggakuten.se

    Studie- och yrkesvägledare