Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag tycker du får "ta det" med antagningen till det lärosäte där du vill studera men göra det senare; det är ännu för tidigt att spekulera om det. Du måste först komma in på grundåret och sedan också klara alla kurser med, i alla fall, godända betyg men sikta gärna på VG!
    Din möjlighet att hoppa in i termin 3 på ett annat lärosäte kommer i stor utsträckning bero på att de på det andra lärosäte kommer ha lediga platser inför termin 3 på sin utbildning (som kan uppstå på grund av avhopp); om inga lediga platser uppstår, så kan man inte hoppa in (för det finns ju ingen ledig plats); dock kan du alltid söka (genom konkurrens på dina gymnasiala meriter och resultatet från högskoleprovet) till termin 1, via www.antagning.se till vilken ort du vill och om du kommer in, ansöker du om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och borde i så fall bli "uppflyttad" till termin 3 (om du har godkända betyg i alla kurser som på det programmet läses under termin 1 och 2).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare