Matilda
    Hej!

    Jag går på samhällsvetenskapsprogrammet med inrikting beteendevetenskap. När jag började på gymnasiet valde jag att gå Italienska steg 1 och därmed ”starta” om med mitt moderna språk. Jag kommer nu under mitt sista år på gymnasiet studera Italienska steg 3 och undrar om jag på något sätt kan plugga Italienska steg 4 efter gymnasiet och få merit för den kursen?
    • Milla :

      Man kan få meritpoäng för kurser man läst efter gymnasiet men med kompletteringar inräknade, prövas man i BII gruppen.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Matilda,

    om du får godkänt betyg i Italienska 4 /eller i ett annat Modernt språk, steg 4/ har du rätt att få 1.0 meritpoäng. Var undervisning i Italienska 4 kommer att erbjudas när du vill läsa den kursen, kan inte jag svara på. Om ingen undervisning erbjuds - kanske du kan skaffa dig kunskaper på något sätt och göra prövning. Dock kan jag inte garantera att prövning i Italienska 4 kommer att erbjudas heller. Det är ju lärarbrist. Kurser som är Obligatoriska prioriteras.
    Det är inte obligatoriskt att läsa Italienska 4. Så - det kan bli svårt att hitta var undervisning eller pvöning erbjuds.
    Max i merit kan man - som tur är - uppnå även utan godkänt betyg i moderna språk 4. Var god ta del av info på gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng.

    Vänliga sommarhälsningar
    L.

    Liselotte