Melo

    Hej, Jag vill läsa till jurist men jag är väldigt orolig över att det ska vara ett komplicerat yrke. Jag försökte läsa på nätet om arbetsuppgifterna men fick väldigt krångliga svar. Jag undrar om du förklara lite tydligare vad det innebär att vara jurist. Jag vill gärna jobba med våldutsatta och inte med affärer och företag. Uppskattar lång och detaljerat svar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Men våldutsatta kan man jobba på olika sätt, till exempel inom ett yrke inom sjukvården, som polis eller som kvinnojoursmedarbetare. Kika gärna på framtid.se/yrke/polis och framtid.se/yrke/kvinnojoursmedarbetare
    Men om du vill bli försvarare/advokat, då måste du i grunden ha juristexamen och den får man i Sverige endast via juristprogrammet som är en mycket populär universitetsutbildning á 4,5 år. Att utbildningen är mycket populär innebär också att det brukar vara svårt att komma in (mycket höga meriter krävs). Kasta gärna ett öga på framtid.se/yrke/advokat
    Med juristexamen i bagaget kan man sedan ta många olika vägar vidare till de nischade arbetsuppgifterna inom de olika juristyrken och även inom samma yrke kan man välja att specialisera sig på just de fall som handlar om våldutsatta individer.
    Det finns många olika vägar att ta för att komma till den position eller en arbetsplats där man endast eller i huvudsak jobbar för att hjälpa just våldutsatta. Exempel: man kan utbilda sig till Paralegal inom yrkeshögskola och söka sedan jobb hos en advokat (som juridisk assistent eller advokatsekreterare) som exklusivt eller för det mesta jobbar just med fall som handlar om våld (t.ex våld i nära relationer). Titta gärna på framtid.se/yrke/paralegal
    Som sagt, jobba med våldutsatta kan man på olika sätt; även socionomer jobbar också ofta inom just det område - som Kuratorer t.ex skolkuratorer eller kuratorer inom hälso- och sjukvård. På socionomprogrammet lär man sig mycket om socialtjänstlagen (som är en avdelning inom juridiken) så även socionom blir på sätt och vis en sort "jurist" kan man säga.
    Ännu fler vägar mot jobb inom det område som du är intresserad av är via beteendevetenskapliga universitetsprogram med huvudämnena som kriminologi eller psykologi; kika gärna på framtid.se/yrke/beteendevetare Som beteendevetare kan man jobba på många olika arbetsplatser och med diverse arbetsuppgifter; du kan försöka hitta en arbetsplats (t. ex inom något projekt som kanske du själv skapar t.ex genom att ansöka om EU-pengar till projektet) där du jobbar just för att hjälpa våldutsatta personer.

    Studie- och yrkesvägledare